kom att tänka på...

Jag satt och läste på tjuvlyssnat och då kom denna upp:



Det fick mig att tänka på när en "strandförsäljare" går förbi mig och Jerry i Egypten och säger: Mata hästen.
Jag ser förvånat på honom och han förstår att något är galet.
Jag gör ett tappert försök att skriva konversationen på engelska även om jag vet att jag suger på det. Men jag tror ni förstår ändå.

Jag: What do you mean "mata hästen"?
Försäljaren: You are from Sweden?
J: Yes.... (fortfarande väldigt fundersam)
F: Mata hästen.
J: why do you walk around and tell me to feed a horse?
F: WHAT? What does "Mata hästen" mean in Swedich?
J: Feed the horse.
F: oh. A swedich guy over there (pekar mot ett par som ligger längre bort helt oskyldia och solar) tell me that "feed the horse" mean "Have a nice day".
Sen undrar han då genast vad "mata hästen" har för taskig mening eller så, men jag säger ingen. Betyder rakt av "feed the horse"

Senare på kvällen så stöter vi på ett svenskt par och vi börjar umgås med dom och vi hänger med dom hela kvällen. Jag, efter några drinkar börjar berätta denna (egentligen inte såååå) roliga historia för dom.

Jag: Alltså jag förstår inte varför man lurar honom att gå runt och säga "mata hästen". Det är ju inget elakt eller har någon annan innebörd förutom just mata hästen.
Killen: Det var jag som lurade i honom det, och vet inte du vad mata hästen betyder?

Ja, de förklarade inte för mig vad det betydde och än idag kan jag börja fundera på vad som menas med det.
Någon som vet?

Här spelar vi fotboll med massa ryssar. Jerry tyckte det var roligt, jag valde att hoppa av efter ett tag och dokumentera istället.


Kommentarer
Postat av: Jessica

Hmm - har ingen som helst aning vad det kan betyda....:/

2011-07-17 @ 22:22:01
URL: http://krankenschwester.blogg.se/eufori
Postat av: B.

...jag vet inte ens varför jag leta.. men jag fann:

http://www.luxikon.se/ord/mata%20h%C3%A4sten/

2011-07-19 @ 07:07:37
URL: http://madaska.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0