Mer info om Frank

Jag tänkte berätta lite mer om Frank.

Han sover väldigt mycket på dagarna fortfarande och har längre vakenperioder på natten. Han brukar nu somna vid 21 och vakna vid 1-2 för att äta och sedan vara vaken till allt från 3 till 5. Sen sover han till 7-8 och vill ha mat och somnar sedan för det mesta om till 10 eller 11.

Så man får anpassa sin sömn.

När han är vaken vill han vara nära. Han accepterar inte att ligga i vagnen eller någon annanstans förutom hos oss vid vaket tillstånd. det ska sjungas, pratas och gungas för då är livet som bäst för Frank. Det är mysigt och roligt på dagarna men att vanka mitt i natten 2 timmar är inget jag uppskattar. Men då får han ingen sång. Barnmorskan sa att vi skulle göra så lite som möjligt på natten för då tycker han inte det är så roligt att vara vaken.

Så på natten får han mat, nya blöjor och närhet. Inte så mycket prat och sång.

Han verkar gilla mys bäst. Inte så mycket för några leksaker ännu även om han sprattlar glatt och slår på (omedvetet antar jag än så länge) leksakerna i babygymmet ibland. Men då ska man ligga där med honom och det är kul i max 5 minuter, sen är det mys som gäller.

Bada är fortfarande inget kul alls. Imorgon ska han bada igen så vi får se hur det går. Han gillar inte att bli tvättad på morgonen alls heller. Jag känner mig elak när jag kör "morgontvätten" på honom och han riktigt gråter för han hatar det. Ansiktet är värst att tvätta. Men sen blir han tyst direkt när det är klart och får välförtjänt mys.

Det är fortfarande amning som gäller. Det fungerar bra. Han föräter sig oftast så det blir massa kräk överallt och byte av kläder. Tyvärr har jag inte så mycket kläder som fungerar att amma i så jag försöker skydda mig med handdukar och annat. men helt förgäves oftast.

Igår köpte jag en amningskudde som är superskön. Jag kan slappna av medan jag ammar och blir inte alls trött i axlarna eller något.

Idag beställde jag hem en bärsjal. Det kommer underlätta vardagen enormt då han mest vill bli buren hela dagarna. Då har jag händerna fria även om han vill bli buren.

Någon ovana som han även gör är att alltid vakna och vilja ha mat eller vilja ha mys när vi ska äta. Jag och Jerry får äta i skift. Det fungerar det med. Både igår och idag har vi ätit sallad så det är inget som ska vara varmt ändå.

Det verkar nu som Frank är en jobbig bebis när jag läser det jag skriver. Men det är han inte. Jag tycker han är jätteduktig och snäll. Han gråter inte så mycket. Han får några utbrott ibland men det är när vi inte förstår vad han vill direkt.
Det verkar vara så ibland att han vaknar så hungrig att han tror han ska svälta ihjäl och då skriker han men det går snabbt över när han får mat. Då brukar både jag och Jerry skratta eftersom det verkar som han tror att maten är slut.

Nu ligger Frank och Jerry och vilar i soffan. Ikväll ska vi grilla lite och ha det mysigt.


Här får ni en bild på Frank. Han har precis badat första gången.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0